Lycon Nordic Ltd.
Allmänna villkor tillämpas från 2011/01/01 . Senast uppdaterat 11.03.2024

Villkor
Dessa villkor gäller för köp av tjänster och produkter från Lycon Nordic Limited (”Lycon”) om inte villkoren ändras genom skriftlig överenskommelse mellan Lycon och klient.

Definition
Med ”Lycon” menas Lycon Nordic Limited, ett företag registrerat i Sverige, med organisationsnummer. 502068-7462.
Med ”kund” menas i detta dokument, den person eller enhet som beställer en tjänst eller produkt från Lycon.

Pris / MVA

Alla priser är angivna i SEK och är exklusive moms och frakt / hantering. Beräkning av mervärdesskatt kommer att anges på fakturan, och priser anges i separat lista. Likaså gäller detta för frakt / hantering av Lycon priser som anges på hemsidan eller prislista. Det pris som anges anses inte vara ett bindande erbjudande för Lycon. Lycon förbehåller sig rätten att när som helst justera priserna.

Säljmaterial / Äganderättsförbehåll
Lycon förbehåller äganderätten till tjänster och varor till dess att köpeskillingen i sin helhet har betalats ut, plus eventuell ränta och kostnader enl. rätt att sälja inteckningar. Tills äganderätten övergår till kunden är kunden skyldig att behandla produkten på rätt sätt samt att inte ändra, sälja, låna ut eller avyttra produkten på något sätt utan skriftligt tillstånd från Lycon.

Produkt / tjänst information
Lycon reserverar sig för eventuella tryckfel samt skrivfel på hemsidan, i kataloger eller annat marknadsföringsmaterial. Priset på orderbekräftelsen är det som tillämpas. Om ingen bekräftelse har utfärdats, är det pris som anges på fakturan det som gäller.

Ordning och giltighet
Bindande beställning sker när kunden skickar en skriftlig order online eller en muntlig beställning till Lycon. Kunden accepterar dessa villkor vid incheckningen i elektronisk form, eller när kunden ger order skriftligt (elektroniskt eller fäderneärvd form), eller muntligt per telefon. Bokningar är bindande efter att kund har slutfört alla nödvändiga åtgärder. Lycon kommer att informera kunden om det krävs ytterligare information.

Varorna får inte säljas i denna butik om leveransadressen är i ett annat land än Sverige.

Lycon förbehåller sig rätten att avvisa alla order utan motivering, mot återlämnande av betalningar från klienten.

Kunden måste vara över 18 för handel med Lycon.

Kunden är medveten om att alla tjänster som tillhandahålls av Lycon är tillämpade för näringsindikare och att särskilda bestämmelser för konsumenter därmed inte tillämpas.

E-post
Kunden accepterar att information och handlingar, innefattande alla fakturor, påminnelser och inkasso skickas och lagras elektroniskt – inklusive e-post. Skall pappersfaktura postas tillkommer en faktureringsavgift på 50 SEK.

Korrekt information
Kunden förbinder sig att tillhandahålla Lycon all relevant information – och att hålla sådan information uppdaterad. Detta gäller även egen kontaktinformation.

Kunden är också skyldig att säkerställa att Lycon har uppdaterad e-postadress, postadress och telefonnummer för att kontakta kunden.

Kunden är medveten om att Lycon skickar meddelanden, varningar, fakturering och andra förfrågningar via e-post.

Kunden måste fylla i alla formulär efter bästa förmåga, och garantera att all information är korrekt.

Huvudsaklig verksamhet
Kunden bekräftar att tjänster eller varor inte får användas för olagliga syften.

Elektroniska blanketter
Kunden godkänner att Lycon får lämna alla blanketter elektroniskt, inklusive formulär som kunden ger Lycon i pappersform.

Tolkning av avtalet
Om någon del av detta Avtal anses ogiltig eller ogenomförbar enligt tillämplig lag, skall den ogiltiga eller ogenomförbara bestämmelsen anses vara ersatt av en giltig, genomförbar bestämmelse och i största möjliga utsträckning motsvara syftet med det ursprungliga stadgandet, och återstående avtal kommer fortsätta gälla. Rubrikerna i avtalet används uteslutande för att underlätta för parterna och har ingen laglig eller avtalsrättslig betydelse.

Rättelse
Lycon reserverar sig för eventuella tryckfel och prisförändringar på webbplatser, broschyrer och annat material. Bilder som används på sidorna är illustrativa och kan skilja sig från den faktiska produktens utseende.

Allmänna villkor för rabattkoder & kampanjer

  • Lycon Nordic Ltd. förbehåller sig rätten att avsluta kampanjer när som helst.
  • Rabatt- och kampanjkoder kan endast användas för varor som finns i lager.
  • Beställningar på varor som är slut i lager accepteras inte.
  • Rabatt- och kampanjkoder kan inte användas i kombination med andra erbjudanden.
  • Rabatt- och kampanjkoder gäller endast för ett köptillfälle per salong/kund.
  • Rabatt- och kampanjkoder kan inte användas på tidigare beställningar.
  • Minsta köpbelopp kan gälla (exklusive fraktkostnad) – se e-postmeddelandet som innehöll koden för mer information.
  • Frakt- och leveranskostnader räknas inte med i beloppet för minimiköpet.
  • Ange din kod i ”meddelande till säljaren” i kassan. Rabatten dras av manuellt i efterhand.
  • Gäller vid alla köp.
  • Allmänna villkor gäller.

Betalning
Lycon är ansvariga för transaktioner via webbplatsen.

Om en beställning inte är betald eller om betalkort, check eller betalning på annat sätt hålls tillbaka av betalningsleverantörer eller av annan orsak inte är korrekt beslutat är handel ändå bindande för sökanden. Korrekt betalning bör i dessa fall genomföras omedelbart.

Kunden debiteras inte för handel på internetbutiken förrän varorna lämnas ut från vårt lager. Om förseningar uppstår i leveransen, skall kunden kontaktas före transaktionen genomförs.

Frakt och hanteringskostnader betalas av kund och ingår inte i produktpriset som anges.

Lycon och LYCONs partner eller syster / dotterbolag kan ta extra betalt för alla möten med kunden, och för specifika kurser eller andra utomordentliga arbeten som en klient vill göra och det normalt inte ingår. All ytterligare fakturering kommer att meddelas kunden i förväg.

Fakturering sker med 7 eller 10 dagars löptid. Nya kunder förhandfaktureras vid beställningar över 2500 kr, inklusive moms. Om betalningen inte är inkommen inom 10 dagar kommer ordrar med förhandsbetalning annulleras.

Försenade betalningar kommer att medföra en dröjsmålsränta på 2% per månad. Vid debitering av dröjsmålsränta påföres även lagstadgad påminnelseavgift.

Leveransvillkor

Om parterna inte har kommit överens om datum för leverans av tjänsten och / eller produkten, skall Lycon leverera tjänsten och / eller produkt inom en rimlig tid från att beställningen görs.
Från att produkten beställs levereras varor normalt på följande sätt:

Orderingången är 11:00 på en vardag:

Efter att order är registrerad levereras ordern efter 1-5 arbetsdagar beroende på destination.

Om leverans av produkten hindras, eller överstiger avtalat pris förorsakat av kund ansvarar kunden själv för detta. Denna bestämmelse tillämpas oavsett om denna omständighet inträffar före eller efter den avtalade leveransdagen. Lycon Nordic frånsäger sig allt ansvar för eventuella felberäkningar gällande leveranstid och eventuella ekonomiska förluster som kunden kan ha orsakat av sena eller missade leveranser.

Uppges fel leveransadress, epost eller telefonnummer så att leveransen returneras till Lycon kommer kunden faktureras för frakt- och returavgift. Detsamma gäller om paketet inte hämtats ut i tid. Vår aktuella returavgift är 150 kr.

Varken Lycon, LYCONs anställda eller delägare och närstående bolag / dotterbolag kan ge bindande garantier för leverans inom vissa tidsgränser då det till stor del är beroende på utomstående faktorer så som tillverkare och orderhantering. Likaså kan Lycon inte ge bindande garantier om att vissa tjänster eller varor finns tillgängliga för registrering. Om beställningen avslås kan Lycon meddela kunden om detta. Kunden måste då beställa ny tjänst eller produkt, och underrätta Lycon utan onödigt dröjsmål. En beställning kan ej avbokas, även om önskad tjänst eller vara inte är tillgänglig. Under inga omständigheter kan Lycon, LYCONs anställda eller medhjälpare eller syster / dotterbolag vara ansvariga om den valda tjänsten eller handel är i strid med tredje partens rättigheter.

Undantagsbestämmelser / Force majeure
Lycon befrias från alla ansvar vid tillfälle av Force Majeure som gör att Lycon är förhindrad att leverera. Force Majeur beskrivs som till exempel arbetskonflikt eller annan omständighet där parterna inte innehar kontroll över det inträffade, som brand, krig, mobilisering eller oförutsedda militärinkallelser av liknande omfattning, rekvisition, konfiskation av valutarestriktioner, upplopp och störningar, brist på transportmedel, allmän varuknapphet, minskning i utbudet av makt och brist på eller försening av leveranser från underleverantörer eller tillverkare på grund av sådana omständigheter som beskrivs i denna punkt.

Klagomål

Fordringar på LYCONs fakturor skall ha inkommit senast på förfallodagen. Senare reklamationer kommer att behandlas som ogiltiga.
Efter mottagandet av tjänsten / produkten måste kund inspektera och eventuella fel och brister måste rapporteras utan dröjsmål, dock senast 3 arbetsdagar från mottagandet.
Varje retur av tjänsten / produkten måste godkännas i förväg och varan måste vara oöppnad och i originalförpackning.

Kunden kan returnera tjänsten / varorna när:
–  Varor är felaktiga, skadade eller saknas.
– Lycon har skickat en annan tjänst / produkt än vad som är beställt.

Klienten kan inte returnera tjänsten / varorna när:

– Produkten används.
– Varor har lidit skada av klienten.
– Lycon har inte fått höra om fel, brister och skador inom 3 arbetsdagar efter mottagandet.

Om varor returneras till Lycon utan tidigare överenskommelse fakturerar Lycon kunden för frakt fram och tillbaka. Returer som anländer utan överenskommelse kommer inte att godtas.

För att behandla klagomål på ett enkelt och snabbt sätt ska alla returnerade, defekta produkter till Lycon märkas med:
• Korrekt ordernummer / fakturanummer
• Beskrivning av felet
• Kundnummer
• Adressetiketter

Varor som returneras till Lycon utan att uppfylla de angivna kraven kommer att återlämnas på kundens bekostnad.

Inga fel hittades
Defekta varor kontrolleras vid mottagandet. Varor som sänds tillbaka utan fel, kommer att returneras till klienten tillsammans med faktura för frakt.

Tvister
Tvister skall i första hand lösas genom förhandlingar. Tvist i anledning hör till de allmänna domstolarna, med Oslo som mötesplats. Alla rättsliga frågor bedöms enligt norsk lag.

Fraktpriser

Lycon Nordic har ett fast pris för leverans av varor upp till 4500;- exkl. moms

Företagspaket levereras direkt till dörren mellan kl. 08:00 – 16:00 på helgfria vardagar. Vänligen notera att leveransadressen måste vara kopplad till ditt företag.

Fraktpriser:

Direktleverans PostNord             198;- exkl.moms
Postombud PostNord                   198;- eks. moms
Fri frakt gräns                                4500;- eks.moms

  • Direktleverans 198 SEK exkl. moms upp till 30 kg oavsett geografiskt läge i Sverige.
  • Om en order överstiger 30 kg förbehåller Lycon Nordic sig rätten att ta betalt för överskjutande fraktkostnader.
  • Frakt till utlämningsställe kostar 198 SEK ex. moms
  • Fri frakt vid köp av produkter för minimum 4500;- exkl. moms